Povijest “male sive kutije” – PlayStationa

  • od Edo Šanjta
  • 3 Godina prije
  • 0

Kako smo prošli tjedan proslavili dvadeset godina od izlaska jedne od najuspješnijih konzola svih vremena – PlayStationa, red je da se osvrnemo i na povijest “male sive kutije”.

Priča o našem “sivonji” započinje s “ocem PlayStationa” Kenom Kutaragijem, koji je zamislio sustav koji će zauvijek promijeniti igraći svijet.

Kada je krajem osamdesetih Ken vidio Sonyevu prezentaciju sustava za izradu 3D grafike za TV kuće, vidio je u tome možebitnu mogućnost za videoigre. Primijetivši izrazito loš zvuk na tadašnjem neprikosnovenom vladaru igraćih konzola – Nintendo Entertainment System (NES), Kutaragi je predložio Sonyju da izrade moćan audio-čip, koji bi se ugradio u njihovu novu 16-bitnu konzolu Super Nintendo (SNES). Tim je potezom Sony sebi odškrinuo vrata svijeta kojeg su dugo smatrali svijetom igračaka za djecu. Bez obzira na to, Kutaragi je uspio početkom devedesetih ponovo nagovoriti glavešine da se upuste u izradu CD pogona u vidu dodatka za SNES. Rane devedesete svjedočile su procvatu CD pogona i medija. Mnoge kompanije pokušale su se izboriti za svoj dio kolača, a najuspješnije među njima bilo je, svakako, Sony – Philips partnerstvo, jer su upravo ova dva diva audio-video industrije definirala standard CD-a.

Sony potom smišlja dodatak koji bi se spajao na catridge port SNES-a, čime bi se omogućilo da konzola postane sposobna čitati CD diskove, ali i koji bi dodao procesorsku snagu samoj konzoli čineći je tada najmoćnijom na svijetu. Dodatku su dali ime Play Station.

PS-Prototype-under-428x360 PS-Prototype-217x360

Prema dogovoru Sony bi imao licencirana prava na sav CD-ROM softver, proizvodio bi diskove i pogone, a Nintendu bi ostala prava na proizvodnju catridgea. Nintendu se nije sviđao ovaj dogovor jer ga je isključivao iz možebitnog unosnog posla s CD-ima, a kako im je Sony već proizvodio audio-čipove za SNES, to je ovu kompaniju stavljalo u podređeni položaj.

PSNES

Tijekom CES-a 1991. (Consumer Electronics Show), Sony je ponosno objavio partnerstvo s Nintendom predstavljajući SNES CD-ROM PlayStation dodatak i nekoliko igara koje su već bile u razvoju za ovaj novi sustav. Međutim, kasnije na istom CES-u, Nintendo objavljuje da prekida suradnju sa Sonyjem i najavljuje novi dogovor s Philipsom za razvoj CD-i dodatka za SNES. Taj ugovor bio je puno unosniji za Nintendo i, po prvi puta u svojoj povijesti, kao dio dogovora Nintendo dozvoljava Philipsu korištenje likova za proizvodnju CD igara (što se pokazalo kao loš potez jer se neke od tih igara smatraju najgorima u povijesti). Iako je ova objava šokirala medije, Sony je već znao što mu se sprema, ali je svejedno izašao sa svojom objavom. Nakon još dodatnih pregovora između Sonya i Nintenda, projekt “Play Station” konačno je ugašen. Ken Kutaragi, ljut zbog poteza Nintenda, pristupio je tada generalnom direktoru Sonyja Noriou Ohgaju i predložio mu da Sony krene s proizvodnjom svoje igraće konzole. Ohga je, također bijesan na postupak Nintenda, rekao: “Učini to”.

4_zps1863f086

Ken Kutaragi krenuo je u tajni zadatak dizajniranja nove 32-bitne konzole s moćnom 3D grafikom i zvukom, koja će biti konkurent moćnim radnim stanicama koje koštaju tisuće dolara. Kodno ime ovog projekra bilo je PSX – PlayStation X, kao podsjetnik na izdaju Nintenda. Vizura igraćeg svijeta nakon ovog više nikad neće biti ista.

Sony je 3. prosinca 1994. svijetu predstavio PlayStation, moćnu 32-bitnu konzolu s CD-ROM arhitekturom, zadivljujućom 3D grafikom i stereo zvukom CD kvalitete. Konzola je bila sposobna prikazati predivne animirane međusekvence zbog kojih je kasnije i postala poznata.

Jedna izdaja u korporativnom svijetu zauvijek je promijenila način na koji promatramo i doživljavamo videoigre.

Sretan rođendan, PlayStation!

Alberto Čendak